Tuesday, February 5, 2008

כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם


איתא גמרא אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם וכו. מפרשים מקשים כל כך למה ועוד , הנה זה זמן רב אמרים דברים בשם אומרם ועדין לא בא. תוכל לומר שהדבר הנאמר הוא משתייך לאומרו בשרשו ; דבר חידוש או התרת הספיקות כאשר הביא הדבר בעולם דא הוה גאולת נשמתו בפרטית ותוכן פדות נפשו של בעל המאמר קשורה בענינים האלה שחידש . והיפך הענין , כשאומרים דברים שלא בשם אומרם אז מפרידים הגאולה מין הנגאל ח"ו , ויכול שמקלקלים הדבר בעניננו. והיפך השני הוא שאומרים "בשם אומרו" דברים שלא אומרם באופן הזה או לא אומרם כלל וכלל ; וכשתולים בוקי סרוקי באילנא רברבא ודאי הוא שלא מקרבים את הקץ הימין . וגם ידוע שאצל רוב עיקר התקון הוא שלא לפגום וכשלא יפגום כל כך, ממילא יתוקן .

ואם ההפיכים לעיל הם אינם בכלל מביאים גאולה ח'ו , ומדה טובה מרובה וכו' , הנה ברור שזה שלא פגם בהפרידו המאמר משם אומרו ויכול שגם תיקן ; קען זײן דאס האָט גי גמראַ געמײנט ? והוא רחום וגו

What that means is that when you cites sources, be sure to cite them undiluted and unadulterated as you never know how deep the meaning of original thinker went.

1 comment:

Anonymous said...

היי, ניסיתי לשלוח לך בנוגע להודעה זו, אך aren? לא יכול להגיע אליך. אנא דואר אלקטרוני לי כאשר מקבל רגע. תודה.